Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wordpress-seo domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/1/e/d/uniauto.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6114 Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wphb domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /customers/1/e/d/uniauto.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6114 Notice: Funktionen _load_textdomain_just_in_time blev kaldt forkert. Translation loading for the twentyseventeen domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 6.7.0). in /customers/1/e/d/uniauto.dk/httpd.www/wp-includes/functions.php on line 6114 Automatgear service og reparationer - Uni-Auto A/S

Automatgear service og reparationer

Servicering og vedligeholdelse af automatgear

Hvis din bil er udstyret med en automatgearkasse, så skal du være opmærksom på, at en sådan gearkasse skal serviceres på næsten samme måde som din motor. En automatgearkasse er udstyret med olie som med tiden bliver slidt og mister sin viskositet. Det er vigtigt, hvis man vil beholde sin bil i mange år, at passe på den og vedligeholde den korrekt

Vi ligger løbende billeder op i vores galleri, hvor du også vil kunne se eksempler på gammel og ny olie.

Hvorfor skal olien i en automatgearkasse udskiftes?

Et meget vigtigt element i funktionen af din gearkasse, er olien. Olien både smører gearkassen og sørger via tryk for at automatgearkassen kan skifte gear. Tager din bil mange omdrejninger inden den skifter, kan der være flere årsager, en af dem kan være dårlig olie.

Mange værksteder inkl. mærkeværkstederne er af den overbevisning, at olien ikke behøver at blive skiftet, fordi det er et lukket system, og olierne i dag er så gode. Dette er helt klart en forkert holdning og ikke en der bør lyttes efter. Gearkassen arbejder lige så meget og hårdt som din motor gør. Bliver olien overophedet brænder den af – på professionelt sprog så oxiderer den. Dvs. at olien mister sin viskositet (sine smøreegenskaber) og danner slam. Dette medfører nedbrud i din gearkasse, da olien nu ikke kan smøre korrekt og pga. at slammet sætter sig i gearkassens filter og ventilhus og derved blokere for gennemstrømningen af olien og funktionen for ventilerne.

Ligeledes kan din gearkasse være utæt – olien kan sive langsomt, så det næsten ikke er til at se, at du mister den. Ved olieskift, vil vi automatisk fange sådanne fejl og måske endda kunne fange et nedbrud af gearkassen i opløbet. En anden fordel ved olieskift er også, at du kan se om, der er vand i den brugte olie. Vand er ligeledes en stor faktor for nedbrud af din gearkasse, og igen kan det måske fanges i opløbet, i stedet for det først opdages når gearkassen er nedbrudt.

Anbefalings interval:

  • Vi anbefaler, at hvis  køre du Taxa, Bud service, servicevogne eller andre køretøjer, hvor du trækker tunge ting, har fyldt bilen med udstyr på 0,5-1 ton, så skift din olie med 30.000 km mellemrum.
  • Køre du mere almindelig kørsel af privatvogn, så skift olien for hver 60.000 km – Dette forlænger levetiden på din gearkasse væsentligt, og som sagt hjælper det til at fange problemer i opstartsfasen, i stedet for efter nedbruddet er sket.
  • Et total flush af olie i gearkassen er ligeledes at anbefale ved hver 100.000 km.

Olieskift på automatgear kan gøres på flere måder.

  • Almindeligt Olieskift:
Der skiftes ca. 4liter olie, det svarer til ca. halvdelen af olien i gearkassen. Dette kan gøres såfremt bilen er blevet holdt ved lige, med jævne olieskifts mellemrum.
  • Større olieskift:
Har bilen ikke fået skiftet olien med jævne mellemrum, bør den flushes. Der skiftes 8liter olie, som der i gennemsnit er på en gearkasse. Eller op imod 12liter olie, så man overstiger mængden af olien.
  • Problemer med olie:
Hvis der ved et skyl med 12 liter stadig viser sig virkelig tyk, sort olie, kan det være forsaget af gammel dårlig olie. Når nyt og gammel olie bliver blandet kan det være nødvendigt at skylle med mere olie, for at gennemskylle gearkassen. Dette gøres, ved at lade maskinen fortsætte sin gennem skylning til den viser ren olie på indikatoren. Det kan dog være helt op imod 20liter olie, der skal passeres igennem, før den er helt ren. Men står du med en bil, du gerne vil beholde i længere tid, er det værd at ofre penge på
 
Vi bruger kun de bedste kvalitetsolier. Har du problemer med en automatgearkasse eller vil du gerne forebygge problemer, så klik her for forespørgsel/tid. Du kan også ringe til os på 76 600 200 eller send os en mail: info@uni-auto.dk, hvis du vil vide mere.
Du kan se flere billeder af processen her

Skylning af gearkasse, Danmarks bedste til skylning af gearkasse, Problemer med Gearkasse, problemer med automatgearkasse, Problemer med BMW gearkasse, Problemer med Audi Gearkasse

        

Automatgearkasse service, Problemer med automatgearkasse, specialist i automatgearkasse